Innovatsioonitehnoloogiad

3. reflektsioon

Innovatsiooni difusioon (Roger, 1962) – innovatsiooni omaksvõtu protsess: teadmine-> veendumine-> otsustamine-> kasutusele võtmine-> kinnitamine.

Kultuurimuutus kui amööbi kulg– mäng ( the Anatomy of Cultural Change), mis on  vahend julgutsamaks, kuidas viia muutust organisatsioonis.

Kõigepealt valisime teema, mida me soovime muuta/arendada. Teemasid/suundi oli kolm: õpianalüütika, e-arvestused ja -eksamid ning e-õpikud koolis. Enamik auditooriumis hääletasid e-arvestuste ja – eksamite kasuks.

Õppejõud jaotas rollid ja selgitusele 20 inimesele.  Mina olin pealtvaataja rollis ning püüdsin ära arvata, kes on innovaator, kes on peavooluga kaasaminejaid, lihtsalt kaasamineja, uuendaja, muutusteagent, pidurdaja. Üsna kiiresti sai selgeks, kes on kes. Innovaator tegi aktiivselt tööd ja seda oli kohe näha ning kuulda. Aga miks see tegevus oli hea? See mäng pani mõtlema, arutlema, kuidas muutumist ja ka õppimist läbi viia organisatsioonis. See tegevus pani aktiivselt analüüsima, kas see viis või meetod on reliaabne või valiidne.

Puudu oli meedia, mis oleks aidanud antud ülesande puhul natukene võimendanud.

The Innovation Adoption Curve

Selle kõveriku muutuste puhul  kehtib üldtuntud lause: “Alguses ei saa vedama, pärast ei saa pidama.”

Kui tahad head muutust, siis pead tegema palju tööd take-off punktis.

Innovatsiooni saab mõõtma mitmete mudelite abil, mis on allpool välja toodud ja mis on kõige tuntumad:

  • Turupõhine pendliteooria > Gartner Hype Cycle
  • Ratsionaalse käitumise teooria > Technology Acceptance Model (TAM)
  • Hoiakupõhised mudelid (Rogers, CBAM)
  • Transformatsiooni mudelid (RAT, SAMR)
  • Toimijavõrgustiku teooria (Actor-Network Theory, Callon & Latour)
  • Sotsio-tehniliste üleminekute teooria (Geels)

Eelmainitud mudelitega tutvusime loengus ja ka rühmades valisime neli mudelit: RAT,SAMR, TAM, Digipeegel.

Hyper Cycle – innovatsiooni omaksvõtu kõveril on viis faasi, mis on toodud all joonisel välja:

Nt eKool, Moodle- algul oli suur hüpe, areng, mis hariduses viis edasi, kuid siis kukkus kolinal ja nende mõlemale arendamine toimub vaevaliselt. Juba tulevad uued ja paremate lisadega veebirakendused, mis on hariduses väärtuslikud ja kasulikud. Arenguruumi veel on. Üheks aktuaalsemaks teemaks on hetkel e-eksamid, mille oleme alles arengujärgus.

Kasutatud kirjandus:
Laanpere, M. (2017). Innovatsioonitehnoloogiad. Loengukonspekt. Loetud aadressil http://edidaktikum.ee/et/content/3innovatsioonimudelid

Leave a comment